Ledakan
teknologi Internet di Malaysia pada pertengahan tahun 1990-an, memberi kesan yang pelbagai dalam kehidupan masyarakat Malaysia. Walaupun Malaysia masih
belum melahir penggodam komputer yang masyhur seperti Kevin Mitnick dan David Smith tetapi berlaku pencerobohan sistem komputer dalam badan kerajaan dan
persendirian yang dilakukan oleh rakyat Malaysia sendiri.
Masyarakat
Malaysia pada hari ini tidak terhad kepada rakyat atau residen Malaysia sahaja
tetapi sebaliknya mencakupi rakyat dari negara lain di seluruh dunia. Ini
adalah natijah kepada kewujudan persekitaran yang luas disambung oleh jaringan
komputer seluruh dunia. Keadaan ini menjadi faktor penggalak kepada aktiviti
jenayah siber.
Definisi
Jenayah Komputer/Siber
Parker dari SRI International
California menakrif jenayah komputer sebagai sebarang perlakuan yang mempunyai
niat dan dikaitkan dengan komputer melalui sebarang cara dan menyebab mangsa
menderita atau boleh menyebab penderitaan dan kerugian yang berterusan.
Definisi ini selaras dengan definisi Jabatan Kehakiman AS yang mengatakan
jenayah komputer adalah sebarang aktiviti yang tidak sah dan mengguna
pengetahuan teknologi komputer sebagai alat untuk merealisasinya.
Apa pula
jenayah siber? Tidak ada definisi yang tepat yang boleh menggambar jenayah
siber. Sesetengah pihak menakrifkan ‘jenayah siber’ sebagai ‘jenayah komputer’.
Ini berdasarkan keupayaan komputer mampu melaksana aktiviti jenayah
konvensional seperti penipuan, pencurian, peras ugut dan pencerobohan yang
boleh mendatangkan kesan buruk terhadap harta benda individu atau
organisasi.
Jenayah siber pula tidak
boleh berlaku tanpa rangkaian Internet. Melalui talian terus, penjenayah boleh
memperluas lagi perlakuan jenayah ke negara lain di luar bidang kuasa sesebuah
negara. Ini termasuk jenayah pornografi, penipuan melalui laman web dan penghantaran
bahan lucah menerusi e-mel.
Bagaimanapun,
tidak menjadi satu kesalahan jika merujuk jenayah komputer sebagai jenayah
siber kerana kedua-duanya memerlu komputer bagi melaksanakan jenayah dan
undang-undang yang diguna mensyarat elemen yang boleh dipenuhi oleh kedua-dua
jenis jenayah ini. Perbezaan hanyalah dari segi bidang kuasa sahaja. Jenayah
komputer terhad kepada bidang kuasa undang-undang Malaysia, manakala jenayah
siber adalah tanpa sempadan. Ini sudah pasti memberi kesan kepada bidang kuasa
negara lain.
Peningkatan jenayah siber mendorong kerajaan Malaysia
memperkenal tiga undang-undang baharu pada tahun 1996 yang dikenali sebagai
Undang-undang Siber. Pelaksanaan undang-undang siber ini dapat membantu
menahan, seterusnya mengurangi masalah, terutama aktiviti yang berkaitan dengan
jenayah siber. Peruntukan undang-undang berkaitan jenayah komputer boleh
dirujuk pada Jadual.
Peruntukan Undang-undang berkaitan Jenayah Komputer
Serangan terhadap komputer tidak terhad kepada organisasi awam sahaja
tetapi turut meliputi organisasi swasta. Tragedi kerosakan sistem perhubungan
telefon yang dialami oleh agensi kerajaan dan pangkalan tentera serta masalah
putus bekalan elektrik yang menimpa negara pada suatu ketika dahulu patut
diambil iktibar. Meskipun krisis ini disebab oleh masalah teknikal, tetapi
telah menyebab kekecohan, kerugian kewangan dalam jumlah yang besar dan juga
kehilangan nyawa. Pada yang lebih dahsyat sudah pasti berlaku sekiranya
fenomenon ini berpunca akibat serangan oleh para penggodam yang mempunyai motif
tertentu. Ini bukan sahaja boleh melumpuh ekonomi bahkan membahayakan sistem
pertahanan negara terutamanya jika negara berkonflik dengan negara lain.
Strategi seperti ini diguna dalam latihan perang maklumat oleh Amerika Syarikat
dan terbukti membuah hasil dalam perang
Teluk pada tahun 1988.
Pengkelasan
Pelaku Jenayah Komputer. Sumber: Reynold (2003).
No comments:
Post a Comment